Voorwoord door Laura Babeliowsky

door Erno Hannink, 11-10-2009 in Boek

Dat Laura Babeliowsky mijn voorwoord heeft geschreven ben ik erg blij mee. Ik vind het prettig om met haar samen te werken bijvoorbeeld in haar Get Clients Club. Ook het jaarlijkse Social Media Event is veel leuker omdat we het samen doen, de plannen voor 2010 worden al gemaakt.

Zelfstandige zoekt klant: maar hoe?

Het aantal startende ondernemers is in Nederland de laatste jaren sterk gegroeid. In 2003 waren er nog 54.000 starters, in 2007 begonnen meer dan 100.000 mensen voor zichzelf. Ook nu nog blijft het aantal starters onverminderd toenemen, zodat we inmiddels meer dan een miljoen zelfstandigen hebben, 12% van de beroepsbevolking.

De redenen om zelfstandige te worden zijn divers. Mensen zoeken meer vrijheid en autonomie, en zijn de bureaucratie en het politieke spel in grote organisaties beu.

Groei van het aantal zelfstandigen wordt ook mogelijk omdat er behoefte is aan wat ze te bieden hebben: door een toenemende complexiteit van de samenleving is er vraag naar heel specialistische kennis en vaardigheden én naar mensen die hier met passie hun vak van hebben gemaakt.
lees verder »

Indruk van het boek door deze PDF

door Erno Hannink, 10-10-2009 in Boek

Vrijdag 9 oktober is dit boek naar de drukker verstuurd. Nu nog maar een paar weken en je kunt Laat de klant naar jou komen in de winkel kopen. Je kunt mijn boek nu al bestellen o.a. via Managementboek.nl.

Met onderstaande PDF krijg je een indruk van dit boek. Ik hoor graag wat jij er van vindt.

De 6 gebieden van social media-marketing

door Erno Hannink, 09-10-2009 in Online marketing

Brian Carter van Fuel Interactive ontwikkelde onderstaand model. Het doel van dit model is om het gehele social media-marketingproces te laten zien.

Afhankelijk van hoe dicht je klant bij je einddoel is, iets van je afneemt, zie je welke acties en tactieken je kunt inzetten met social media. Dit diagram geeft je een kaart, zodat je kunt zien hoe je de potentiële klant actie kunt laten ondernemen. Onafhankelijk van waar ze zijn en welk internetmarketingkanaal je gebruikt.
spheres-of-social-media lees verder »

Voordeel online netwerken – digitaal, altijd en overal

door Erno Hannink, 08-10-2009 in Online netwerken

Business on a laptopSocial media en sociale netwerken zijn bij uitstek geschikt om mensen te leren kennen.
Het verbinden met je doelgroep en collega’s op online netwerken gaat veel sneller.

De gegevens op deze netwerken zijn digitaal. De sociale netwerken kunnen daardoor eenvoudig gegevens met elkaar vergelijken: hebben ze gelijke interesses, hebben ze meerdere zelfde connecties, zelfde opleiding, etc. Hierdoor kunnen ze je aan anderen voorstellen. Mensen waarmee je eigenlijk al een klik hebt, waarbij het in een fysieke ontmoeting wel twintig minuten kan duren voordat je deze overeenkomst had gevonden.

We vinden het prettig als er ergens al een overeenkomst is, dan is het meer vertrouwd en een verbinding snel gelegd.

Sociale netwerken zijn online en dat betekent dat je altijd kunt netwerken, op elk gewenst moment van de dag. De mensen uit je doelgroep hoeven niet perse op hetzelfde moment op het netwerk aanwezig te zijn.

Netwerkbijeenkomsten zijn tijd- en plaatsgebonden. Je moet op dezelfde locatie op hetzelfde tijdstip zijn om iemand te spreken. Sociale netwerken zijn niet tijd- en plaatsgebonden.

Dit is een onderdeel dat uiteindelijk is geschrapt en komt dus niet in het boek.

credit: Creative Commons License photo credit: mbowlersr

Keuze binnenwerk boek – enkele ontwerpen

door Erno Hannink, 03-09-2009 in Boek

Na wat opmerkingen van mijn kant gisteren en vandaag zijn er een aantal nieuwe ontwerpen gemaakt.

Het beeld wat ik er van heb komt van het boek Personality Not Included van Rohit Bhargava.
Zie deze foto’s
Personality Not Included - binnenwerkPersonality Not Included - binnenwerk

De opmerkingen van Leoniek de ontwerpster bij de ontwerpen.
lees verder »

Ontwerp binnenkant boek

door Erno Hannink, 02-09-2009 in Boek

Nooit over nagedacht dat daar ook een ontwerp voor moet zijn; de binnenkant van je boek.
Dat moet dus wel, ten minste als je wilt dat je hele boek er mooi uitziet.
Dit is het ontwerp van de binnenwerk van Laat de klant naar jou komen.

Wat vind je er van? (via Slideshare)

Boek in de promotie van A.W. Bruna en te reserveren

door Erno Hannink, 06-08-2009 in Boek

Het boek is nu te reserveren via Managementboek.nl

In deze folder zie je promotie voor Laat de klant naar jou komen

Er staan natuurlijk nog veel meer zeer interessante boeken in deze brochure.

Opvallend anders zijn. Wat is jouw verhaal?

door Erno Hannink, 04-08-2009 in Klanten krijgen

Deel 1 in het boek gaat over Marketing voor de zelfstandige. Hierin vertel ik over het bouwen van een merk en het kiezen van je eigen niche. Het gaat ook over anders zijn dan de wereld om je heen. Niet gewoon anders maar opvallend anders.

Onderscheidend zijn is niet voldoende. Als je anders bent dan je concurrent ben je op de goede weg. Als al jouw concurrenten als doelgroep A heeft is het goed dat jij hebt gekozen voor doelgroep B of een klein deel van doelgroep A. Het is nog beter als je meer dan anders bent. Als je zo anders bent dat mensen over je gaan praten.

Bijzonder anders zijn begint bij het begin, de ontwikkeling van je producten of diensten. Jouw product of dienst moet zo anders zijn dat mensen er graag over vertellen aan andere mensen. De ervaring was zo bijzonder en anders wat ze tot nu toe gewend zijn. Een veel betere dienstverlening, een verrassende garantie, een bijzonder verhaal….

Enkele voorbeelden van mensen die voor mij verrassend anders zijn. Waarom deze voorbeelden? Ze zijn er in geslaagd om heel duidelijk een eigen merk neer te zetten, maar ze hebben veel meer dan dat gedaan. De verhalen zijn opvallend, verrassend en het enthousiasme en energie is bijzonder.
lees verder »

Wat is LinkedIn – uitleg met video

door Erno Hannink, 18-07-2009 in Online netwerken

Een video van Common Craft met een zeer eenvoudige uitleg over wat je aan LinkedIn hebt. LinkedIn in plain English.

Deze video kun je ook vinden op de about pagina van LinkedIn met Nederlandse ondertiteling.
lees verder »

Maak een geweldige Facebook Pagina – how-to video

door Erno Hannink, 17-07-2009 in Online netwerken

Voor het initiatief Building43 van Robert Scoble heeft hij een video gemaakt met Caitlin O’Farrell. Zij is de program manager voor consumer marketing bij Facebook. Bekijk de video Pimping out your Facebook Page en leer hoe je Facebook pagina te verbeteren.

Overigens die is mij Facebook pagina Erno Hannink – Social Media voor Zelfstandigen Specialist – wordt fan 🙂

Facebook for Influencers is een pagina met allemaal informatie waar je nog meer leert over het optimaliseren van je pagina.