LinkedIn en Twitter belangrijkste online netwerken voor je bedrijf

door Erno Hannink, 03-07-2009 in Online netwerken

Vrijdag 19 juni stelde ik een vraag: Welk online zakelijk netwerk gebruik je het meeste? De resultaten zijn niet echt verrassend. Of nou ja, ik had niet verwacht dat er geen duidelijk 3e of 4e netwerk was.

Allereerst is de vraag via Twitter gesteld, later via mijn sites, LinkedIn, FriendFeed en Facebook.

De vragen die gesteld is:

Wat is het online zakelijk netwerk (social media) dat jij het meest gebruikt?

Het was een poll met 13 mogelijke antwoorden. Er was een maar, je kon er maar 1 kiezen. Het ging mij dus om HET belangrijkste online netwerk dat zakelijk gebruikt wordt.
Daar was wel wat weerstand tegen; de meeste mensen gebruiken meerdere netwerken en ze vullen elkaar aan.

Enkele reacties:

  • Wat jammer dat er slechts één antwoord gegeven kan worden. Dat geeft zeker geen representatief beeld van de werkelijkheid.
  • slechte enquete, kan maar 1 keuze maken…
  • Jammer dat je maar een keuze kunt maken. Ik geloof niet in één oplossing. Ook niet voor zakelijke netwerken.

Het punt is dat ik in mijn boek in ga op een aantal sociale netwerken. De meest belangrijke wil ik graag zeer uitgebreid uitleggen. Nu had ik een uitgebreide uitleg gemaakt over LinkedIn en over Twitter. Welk online netwerk moet ik nu nog meer dieper uitleggen? Als ik wereldwijd kijk zou ik zeker Facebook meer aandacht willen schenken. Ik was benieuwd of dit voor Nederland anders zou zijn.

Daar heb ik nu dus geen duidelijkheid over gekregen. Netwerk 1 en 2 helemaal duidelijk, maar No 3?
no1-online-netwerk

Vraag verkeerd gesteld, keuze van 1 netwerk verkeerd? Misschien had ik 3 antwoorden moeten laten geven…
Volgende keer.

Over welk netwerk zou ik naast Twitter en LinkedIn een uitgebreide uitleg moeten geven volgens jou?
Een uitleg waarmee een zelfstandige die meer wil bereiken met Social Media aan de slag kan.

Welk online zakelijk netwerk gebruik je het meeste?

door Erno Hannink, 19-06-2009 in Online netwerken

Graag je reactie in het kader van een kort onderzoek voor mijn boek. Je reactie wordt zeer op prijs gesteld. De resultaten zak ik uiteraard hier weer delen, maar vooral ook in mijn boek. Reageren kan tot vrijdag 26 juni 2009.
lees verder »

Wat maakt social media belangrijk?

door Erno Hannink, 28-05-2009 in Social Media

Voor zijn boek stelde Erwin Blom enkele vragen aan mensen in het social media landschap. Het is erg leuk als je dan zelf ook deze vragen mag beantwoorden. Hij heeft er wel een hele lijst gemaakt, pff zeg.

Een aantal vragen en mijn antwoorden zal ik beslist laten terugkomen in mijn eigen boek. Neem nu bijvoorbeeld deze vraag:

Wat maakt social media belangrijk En waarom?

Gelijk een stevige binnenkomer. Mijn reactie:
Om deze vraag te beantwoorden is het goed om te begrijpen wat we bedoelen met Social Media. Voor mijn eigen boek heb ik hier wat beter naar gekeken. De meeste beschrijvingen van Social Media gaan over de technische kant, de middelen.

De meest korte omschrijving, waar ik me erg in kan vinden is die van Shell Israel:

“Social media is any online space where people have public conversations”

bron: Successful-blog zie in de reacties op het artikel What is Social Media.

Ofwel “Social Media is een online plek waar mensen publieke conversaties hebben.”
lees verder »

Welke foto voor promotie van het boek?

door Erno Hannink, 12-05-2009 in Boek

De promotie voor dit boek, Laat de klant naar jou komen, start binnenkort. A.W. Bruna heeft hiervoor een foto van mij gevraagd. Nadat ik een fotoshoot had gedaan met Daniel Hoitink zijn hier de volgende 2 foto’s uitgekomen. Welke moet ik nu kiezen?

erno_pak_groenerno-stoel-shirt

Graag hoor ik welke foto jij het beste vindt passen bij de promotie van het boek.

10 tips voor marketing van je bedrijf op Twitter van Guy Kawasaki

door Erno Hannink, 24-04-2009 in Online netwerken

Twitter zal uitgebreid behandeld worden in het hoofdstuk over Online netwerken – ‘Midden in je doelgroep’. In onderstaande video vertelt Guy Kawasaki over marketing op Twitter. De video van Guy Kawasaki is gemaakt tijdens SES NYC. Guy is zeer actief en succesvol in het promoten van Alltop op Twitter.

  1. Jaag niet op de top-twitteraars (A-list)
  2. Bouw je eigen volgersnetwerk. Zo doet Guy het: automatisch iedereen volgen die jou ook volgt. (Hiervoor gebruikt Guy SocialToo) Als je mensen ook volgt kunnen ze je namelijk direct berichten sturen (DM). Guy let niet echt op de twitterstroom van friends maar op zijn @’s en DM’s.
  3. Maak je tweets interessant en waardevol. Meet je retweets (RT) – gebruik Retweetist.
  4. Stuur links. Vind interessante artikelen (links) om naar je volgers te sturen. Guy gebruikt Adjix, een dienst om URLs te verkorten en je krijgt statistieken
  5. Monitor je naam en merk met Twitter Search
  6. Volg interessante voorbeelden. Twibs heeft voorbeeld van bedrijven die twitter slim gebruiken
  7. Gebruik search om mensen te vinden die twitteren over jouw onderwerp, product, dienst, idee. Volg ze
  8. De wereld werkt in groepen. Als je met een groep bent die twitter gebruikt probeer Cotweet, een dienst die meerdere accounts tegelijk kan bedienen
  9. Maak het eenvoudig om je inhoud te delen. Voeg feeds en ’deel’ knoppen toe aan je website en blog
  10. Wees bereid om door het stof te gaan. Het kan zijn dat je wordt aangevallen als actief jezelf vermarkt op Twitter. Kawasaki bedacht de term UFM – Unfollow Me. Als mensen problemen hebben met je tweets, zeg dan UFM

lees verder »

Aankondiging van het boek in deOndernemer

door Erno Hannink, 23-04-2009 in Media

Dinsdag 21 april 2009 was er al een aankondiging van het boek Laat de klant naar jou komen in deOndernemer.
Het artikel is niet online te vinden op deOndernemer.

Artikel in deOndernemer 21 apr 09 over boek 'Laat de klant naar jou komen'

Tekst: Jacob Schreuer www.deondernemer.nl
Foto: Theo Kock

Boekomslag gekozen

door Erno Hannink, 07-04-2009 in Boek

Na overleg met de doelgroep, via mijn site ErnoHannink.nl is er een keuzen gemaakt voor een boekomslag.
Ik ben erg tevreden met de omslag en ook met het proces van de omslag keuze.

Hier startte ik met 4 verschillende ontwerpen en kreeg ruim 30 reacties. Jouw hulp nodig – keuze omslag ontwerp boek

Na de keuze voor ontwerp 1c werd dit ontwerp verder aangescherpt uit de reacties van het bovenstaande artikel en eigen opmerkingen.
Keuze ontwerp boekomslag samen met lezers

Dit is de definitieve omslag van Laat de klant naar jou komen
omslag-boek